Saimaan aika on nyt: alueen matkailu kukoistaa yhteistyön voimalla

Saimaan alueen matkailu on nousussa. Matkailun yhteistyö etenee Lake Saimaan yhdistyksen ja yhteisen LakeSaimaa.fi -hankkeen puitteissa. Kysyntää kehitykselle on, sillä Suomen matkailun syntysija kiinnostaa matkailijoita. LakeSaimaa.fi kokoaa yhteen Saimaan alueen matkailupalvelut.

Saimaan alueen matkailua kehitetään ylimaakunnallisen yhteistyön voimin. Saimaa-sopimuksen synnyttämä Lake Saimaa ry edistää yhteistä tavoitetta nostaa Saimaan alue Suomen kolmen merkittävimmän matkailualueen joukkoon Lapin ja pääkaupunkiseudun rinnalle.

Alueiden yhteistä matkailustrategiaa on lähdetty rakentamaan tänä syksynä.

– Suomen matkailustrategiasta puhutaan tiekarttana, mutta me laadimme Saimaan matkailulle paremminkin merikortin. Strategia linjaa yhteiset Saimaan matkailun kehittämiskohteet, tavoitteet ja keinot. Lisäksi siihen kirjataan kummankin maakunnan omat matkailun kehittämisen painopisteet, kertoo Etelä-Savon maakuntaliiton kehittämispäällikkö Heli Gynther. 

Saimaan yhteistyötahot Visit Saimaa ja goSaimaa tekevät yhteistyötä LakeSaimaa.fi -hankkeessa, jonka tarkoitus on edistää ensisijaisesti matkailupalveluiden digitalisointia. Hankkeen puitteissa työstetäänkin Saimaan alueen yhteistä digialustaa, joka korvaa ajallaan Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon nykyiset verkkoalustat. Yhteisten nettisivujen ja markkinointimateriaalien myötä Saimaa näyttäytyy matkailijalle yhtenäisenä alueena ja yhteistyö erinomaisena asiakaskokemuksena.

– Saimaa-yhteistyö perustuu yhteisiin arvoihin, joita ovat kestävyys, vieraanvaraisuus ja yhteistyö. Hankkeen tavoite on edistää Saimaan alueen matkailun kestävää kasvua, joka huomioi kulttuurisen, sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden. Haluamme tarjota tänne suuntaaville matkailijoille aitoja ja laadukkaita elämyksiä sekä hyvää palvelua. Yhteinen alusta mahdollistaa näiden palvelujen löydettävyyden ja ostettavuuden koko Saimaan alueelta yhdestä osoitteesta, toteaa Maisa Häkkinen, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n matkailujohtaja.

Matkailijat löysivät kotimaan: Saimaan vetovoimana kulttuurihistoriallinen luonto

Koronapandemia muutti viime kesänä lomalaisten suunnitelmat maailmanlaajuisesti. Suomalaiset matkailijat suuntasivat kotimaahan ja löysivät tiensä myös Saimaan rannoille. Suoma ry:n koordinoima 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan sekä TAK Researchin Suomalaisten kotimaanmatkailu -tutkimuksen tulokset Saimaan alueelta ovat positiivisia.

TAK:n mukaan Etelä-Karjalassa vieraili kesän 2020 aikana yli 300 000 suomalaista matkailijaa ja he kuluttivat maakunnassa yli 47 miljoonaa euroa.

Etelä-Savossa kotimaisten rekisteröityjen majoitusvuorokausien määrä vuoden 2020 alusta lokakuun 2020 loppuun mennessä on noin 440 000 vrk.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa Etelä-Savon alueelta kiinnostusta herättivät erityisesti Savonlinnan Syystulet. Etelä-Karjalan kohteet ovat saaneet hyvää huomiota kampanjassa, erityisesti Instagramin ykköseksi nousi Imatrankosken kortti.

– 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja ja goSaimaan kesämarkkinointikampanja ovat saaneet hyvin matkailijoita löytämään Lappeenrannan ja Imatran matkailuhelmet, kommentoi Katja Vehviläinen, goSaimaan kehitysjohtaja.

Nähtävyyksien lisäksi alueella kiinnosti majoittuminen. TAK:n mukaan kotimaisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät Suomessa kesä-elokuussa 13 % vuoden takaisesta, mutta Saimaan alueella tilanne oli valoisampi. Etelä-Savossa yöpymiset peräti lisääntyivät 8 % ja Etelä-Karjalassa yöpymiset vähenivät ainoastaan prosentin vuoden takaisesta.

– Matkailukesä ja kampanjointi pääsivät käyntiin vasta kesäkuun lopulta ja heinäkuussahan Etelä-Karjalassa kotimaan yöpymiset nousivat  22 %. Telttaostoksille lähdettiin, kun hotellit olivat täynnä, kommentoi Mirka Rahman, Lappeenrannan kaupungin matkailujohtaja.

– Kotimaan markkinointiin tullaan panostamaan myös jatkossa. Saimaan tarjoamat turvalliset ja helposti saavutettavat luonto- sekä kulttuurikohteet kiinnostavat tällä hetkellä, Rahman jatkaa.

Korona vaikuttaa: matkailijat suosivat mökkejä

Vaikka kesä oli menestys, teki koronapandemia lovensa myös Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan matkailutuloihin. TAK:n tutkimusten (Koronapandemian vaikutukset matkailutuloon ja -työllisyyteen Etelä-Savossa ja Etelä-Karjalassa 2020) mukaan matkailun tulomenetykset Etelä-Savossa aikavälillä tammi-heinäkuu 2020 olivat -47 % edelliseen vuoteen verrattuna, yhteensä 43 miljoonaa euroa. Etelä-Karjalassa vastaava luku oli -53 %, yhteensä 96 miljoonaa euroa. Syksy ei ole parantanut tilannetta. Itärajan kiinniolon vaikutukset ovat maakuntien aluetaloudelle todella merkittävät ja vähintään samansuuruiset kuin alkuvuodesta.

Yksi Saimaan alueen matkailuvalteista on kohteiden hajanaisuus ja alueelle tunnusomainen mökkimajoitus, jotka tekevät matkailusta Saimaan alueella turvallista myös koronapandemian jälkeisessä ajassa. Etelä-Karjalassa vierailleet suomalaiset matkailijat yöpyivätkin keskimääräistä useammin leirintäalueella tai vuokramökissä.

Saimaa-ilmiö etenee yli maakuntarajojen

Saimaan alueen yhteistyö sykkii myös kulttuurin saralla koko Itä-Suomen voimin. Saimaa-ilmiö eli Savonlinna Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026 -hanke etenee ja näkyy idässä.

– Saimaa-ilmiö on myös laajempi muutosprosessi, jonka avulla vahvistetaan Itä-Suomen elinvoimaa ja luodaan alueelle hyvinvointia kulttuurin avulla, kertoo Lake Saimaa -yhdistyksen puheenjohtaja ja Etelä-Karjalan liiton kehittämispäällikkö Anu Talka.

Saimaa-ilmiö 2026 -hankkeessa ovat Savonlinnan lisäksi mukana Saimaata ympäröivät maakunnat ja niiden keskuskaupungit: Joensuu, Kuopio, Lappeenranta sekä Mikkeli.

Hohtoa myös talvella

Alueiden vetovoimaan uskotaan myös talviaikaan. goSaimaan talvikampanja ”Vain 2 tuntia jouluun ja uuteen vuoteen” on startannut joulukuussa. Saimaan alue vetääkin matkailijoita tutkitusti pääkaupunkiseudulla, josta TAK:n mukaan tuli 38 % kesän 2020 Etelä-Karjalan matkailijoista.

Lappeenrannan kaupunki

Vastaa