Himos-Jämsä sijoittui toiseksi vuoden 2021 matkailualueiden kilpailussa

Suomen matkailualan liitto SMAL, Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry sekä Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Research Oy ovat vertailleet eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään neljättä kertaa vuonna 2021. Alueet on laitettu paremmuusjärjestykseen seuraavien matkailussa tärkeiden kriteerien perusteella:

1. Rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys
2. Matkailijoiden viipymän kehitys 
3. Lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen eri kuukausille (sesonkivaihteluiden vähäisyys)
4. Majoitusmyynti asukasta kohden

Vertailuun on otettu mukaan ne kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja vähintään puolen vuoden ajalta. Alueita oli vertailussa yhteensä 127. Mikään alueista ei ollut paras kaikilla mittareilla mitattuna, mutta kärkeen sijoittuneet alueet sijoittuvat kärkipäähän kolmella neljästä mitatusta alueen matkailullista menestystä mittaavasta tekijästä. Näillä alueilla matkailijamäärä on kasvanut voimakkaasti, matkailijoita käy tasaisesti ympäri vuoden ja majoitusmyynti suhteessa alueen väkilukuun on korkea. Voittaja-alueella myös matkailijoiden viipymä on kasvanut vuoden aikana merkittävästi.

Toisena koronavuotena kotimaanmatkailun kehitys kääntyi positiiviseksi. Matkailijamäärät kasvoivat rekisteröidyissä majoitusliikkeissä 22 prosenttia ja joillakin matkailualueilla jopa yli 90 prosenttia vuoden takaisesta.

Vuoden matkailualueeksi Suomessa valittiin Kolin matkailualue. Toiseksi tuli Jämsä ja kolmanneksi Pelkosenniemen kunta. Koli sai vertailussa 86,1 pistettä 100:sta mahdollisesta. Jämsä sai 78,5 ja kolmanneksi tullut Pelkosenniemi sai 78,2 pistettä.

Edellisvuoden tapaan kunniamaininnoin huomioitiin suhteellisesti eniten yöpyneiden matkailijoiden määrää kasvattanut alue sekä alue, jossa matkailijoiden viipymä on pidentynyt eniten. Kunniakirjan matkailijamäärän kasvusta sai Pudasjärvi, missä rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapui 92 prosenttia enemmän matkailijoita kuin vuonna 2020. Kunniakirjan matkailijoiden viipymän pitenemisestä sai Hanko, missä matkailijoiden viipymä majoitusliikkeissä piteni 27 prosenttia vuoden 2020 keskiarvosta.

Vuoden matkailualue Suomessa valitaan vuosittain. Palkitsemisella halutaan kiinnittää huomiota niihin asioihin, joiden kehittäminen tulisi olla matkailualueiden tavoitteena.

– Jämsän kaupunki haluaa kiittää lämpimästi valinnasta. Arvostamme sitä suuresti. Himos-Jämsä matkailualueena on ennen kaikkea meidän ammattitaitoisten, sisukkaiden ja idearikkaiden yritysten ja yhteistyökumppaneiden yhteistyötä. Meidän roolimme julkisena toimijana on mahdollistaa yritysten kasvua ja kehittymistä yritysten toimintaympäristöä tukien. Esimerkiksi parhaillaan yhdessä toteutettu matkailustrategia ja reitistösuunnitelma katsoo tulevaisuuden kehittämistarpeisiin. Himos-Jämsällä on vahva matkailuidentiteetti ja uskomme sen kasvuun ja kehittymiseen jatkossakin, matkailu- ja markkinointijohtaja Ulla Haggrén toteaa.

Jämsän kaupunki

Monet asiat tuovat hyvinvointia elämään. Sellaisia ovat mm. luonnossa liikkuminen ja kulttuuri. Kerromme tällaisista aiheista monilla sivuillamme.

Vastaa