Suomalaiset hullaantuivat retkeilyyn: yli 70% Retkeilykesä 2020 -kyselyyn vastanneista aikoo yöpyä luonnon helmassa tänä kesänä

Scandinavian Outdoorin Retkeilykesä 2020 -kyselyssä selvisi, että yli 90% vastaajista aikoo retkeillä kotimaassa tänä kesänä, ja yli 70% vastaajista aikoo myös yöpyä ulkona esimerkiksi teltassa tai riippumatossa. Rahallisesti retkeilyyn panostetaan kuluvana kesänä useita satoja euroja, ja tämä näkyy myös Scandinavian Outdoorin myynnissä.

Kyselyyn vastasi 1570 henkilöä kesäkuun viimeisellä viikolla. Vastaajista kolmannes oli miehiä ja kaksi kolmasosaa naisia. Suurin osa vastaajista oli ikähaarukassa 30-39 (30%) ja toiseksi suurin ryhmä 40-49 -vuotiaita (24%). Yli 80% vastaajista kertoi aikovansa matkustella kuluvana kesänä pelkästään kotimaassa. Jopa 26% Retkeilykyselyn vastaajista kertoi yöpyvänsä ulkona yli kuusi yötä tänä kesänä. Suurin osa, eli 34% vastaajinsa kertoi yöpyvänsä teltassa tai muussa majoitteessa kahdesta kolmeen yötä. 

Kuluttajat ovat valmiita panostamaan retkeily- ja ulkoiluvarusteisiin

Retkeilybuumi näkyy kasvaneena myyntinä Scandinavian Outdoorin verkkokaupassa. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Scandinavian Outdoorin verkkokaupan myynti kasvoi huhti-toukokuussa 95 prosenttia. Kyselyn vastaukset mukailevat samaa linjaa: kolmannes vastaajista kertoi tekevänsä retkeilyyn ja ulkoiluun liittyviä hankintoja enemmän kuin viime vuonna. Noin puolet vastaajista on käyttänyt tai aikoo käyttää rahaa ulkoilu- ja retkeilyhankintoihin 100-300 euroa kuluvan kesän aikana. Noin 10% vastaajista kertoi retkeilyvarustebudjetin olevan jopa 600 euroa. 

Retkeilytrendi on ollut nousussa jo pitkään mutta koronan myötä retkeilybuumi suorastaan räjähti. Kysely vahvisti sen mikä on näkynyt verkkokauppamme myynnissä koko kevään: etenkin retkeilyvarusteet kuten makuupussit, teltat ja makuualustat viedään käsistä. Kun yli kolmasosa vastaajista kertoo yöpyvänsä ulkona tänä kesänä ja moni heistä useita öitä, kyllä siinä retkeilyvarusteille on tarvetta. Enemmänkin menisi mitä tällä hetkellä saamme varastoon, kertoo Scandinavian Outdoorin markkinointipäällikkö Kuutti Haapanen.

Vastaa